چراغ

بیژن شهرامی

چراغ

بیژن شهرامی

آن که شب های مرا مهتاب داد
روز اول گفت بابا آب داد

بایگانی

آیا پوتین با چمدان اتمی به تهران می آید؟

شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۱۸ ب.ظ

آیا پوتین با چمدان اتمی به ایران می‌آید؟ +عکس

در آستانه سفر رئیس جمهور روسیه به ایران، گمانه‌زنی‌ها درمورد چمدان اتمی وی قوت گرفته است.
 "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، دوشنبه هفته جاری به تهران سفر می‌کند و علاوه بر "دکتر حسن روحانی،" رئیس‌جمهور کشورمان با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد؛ اما در این میان  بسیاری از تحلیلگران منتظرند ببینند آیا پوتین در این سفر چمدان معروف اتمی خود را همراه خواهد داشت یا خیر.

چمدان اتمی چیست؟

چمدان اتمی وسیله‌ای است که در آن داده‌های رمزی و سری لازم جهت صدور فرمان حمله، با بکار گیری تسلیحات هسته‌ای کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه، بوسیله رئیس جمهور آنها نگهداری می‌شود. 

آیا پوتین با چمدان اتمی به ایران می‌آید؟+ تصاویر

در روسیه سه چمدان اتمی وجود دارد. چمدان‌ها "چگت" نام دارند. اولی در دست رئیس جمهور، دومی در دست رئیس ستاد مشترک سه قوا و سومی در اختیار وزیر دفاع است. این سری چمدان بخشی از سامانه ارتباطات و فرماندهی کل ارتش روسیه، کازبک، است. این نام از نام سیگار برگ مورد علاقه "استالین" گرفته شد. طبق قوانین کرملین، روس‌ها باید سه نفره و پشت سر هم فرمان حمله را صادر کنند.

چمدان اتمی، اولین بار در بحران موشکی کوبا در دهه ۱۹۶۰ میلادی به رسمیت شناخته شد. ایجاد چمدان اتمی به دلیل نگرانی "جان اف کندی،" رئیس جمهور وقت آمریکا، در رابطه با توانایی نسبتاً مطلق صدور فرمان حمله، بوسیله رئیس ستاد مشترک سه قوا طراحی شد تا اولاً: رئیس جمهور مملکت هر زمان و بدون تلف شدن وقت بتواند فرمان حمله یا دفاع با تسلیحات هسته‌ای را صادر کند؛ (بعلاوه یک نفر دوم که بیش از سه جانشین دارد) 

دوما: امرای ارشد ارتش نتوانند سرخود عمل کرده و عامل جنگ هسته‌ای شوند. در محافل آمریکایی این چمدان را "توپ فوتبال هسته‌ای" یا "کیف مدرسه اضطراری رئیس جمهور" می‌نامند.

محتویات چمدان هسته‌ای چیست؟

پایگاه اینترنتی"آی تی وی" درمورد محتویات این چمدان می‌نویسد: در این چمدان، وسایل ارتباط کاملاً امن با یک ماهواره مخصوص، نقشه‌های کشورهای مختلف، سناریوهای مختلف جنگی، آمار احتمالی تلفات در منطقه مورد هدف، رمزهای صدور مجوز حمله و برخی اسرار دیگر جای داده شده‌ است. محتویات چمدانهای سه کشور نامبرده تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

"آی تی وی" در ادامه می‌نویسد: پوتین در سال 2012 ( 1391) همزمان با انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور روسیه، چمدان اتمی را از کرملین دریافت کرد. چمدان اتمی پوتین نیز شامل کدهای رمزگذاری شده درباره تسلیحات هسته‌ای است. ظاهر چمدان شبیه به یک کیف لپ‌تاپ است و به رئیس جمهور علائمی هشدار دهنده‌ای درصورت وقوع حملات اتمی در گوشه و کنار جهان می‌دهد.

آیا پوتین با چمدان اتمی به ایران می‌آید؟+ تصاویر

مراسم تحویل چمدان اتمی به ولادیمیر پوتین

اما در سالهای اخیر، انتقال چمدان اتمی بی حاشیه نبوده است. دیلی میل با اشاره به حادثه‌ای دیپلماتیک، اهمیت چمدان کوچک رئیس جمهور را به خوبی شرح می‌دهد. ماجرا از آنجا آغاز شد که گروه محافظان ولادیمیر پوتین در اجلاس سران گروه بریکس، که فروردین 1392 برگزار شد، بر سر همین چمدان اتمی در "دوربان" با ماموران سازمان امنیت آفریقای جنوبی درگیر شدند. ماموران فرودگاه دوربان آفریقای جنوبی تلاش کردند چمدان اتمی رئیس جمهور روسیه را نیز مانند هر ساک و چمدان دیگری با دستگاه‌های اسکن مورد ارزیابی امنیتی قرار دهند. چمدان اتمی رئیس جمهور به اندازه‌ای حائز اهمیت و محرمانه است که محافظان پوتین ناگزیر با ماموران فرودگاه در آفریقای جنوبی شدند.

در این ماجرا ماموران امنیتی آفریقای جنوبی محافظان روسی را از پوتین جدا کردند و در ادامه محافظان را از ساختمان بیرون انداختند.

آیا پوتین با چمدان اتمی به ایران می‌آید؟+ تصاویر

آیا پوتین با چمدان اتمی به ایران می‌آید؟+ تصاویر

درگیری محافظان پوتین با نیروهای امنیتی فرودگاه دوربان

"دمیتری پسکوف،" دبیر مطبوعاتی وقت ولادیمیر پوتین و سخنگوی فعلی کرملین در این باره گفت مسئولیت حادثه برعهده طرف میزبان است. وی افزود اجلاس دوربان به خوبی سازمان داده نشده بود. 

با توجه به سوابق یاد شده از چمدان اتمی پوتین، باید دید رئیس جمهور روسیه در سفر به تهران این چمدان جنجالی را همراه خود خواهد آورد یا خیر. آیا درصورتیکه چمدان فوق محرمانه پوتین به فرودگاه تهران برسد، از این چمدان اسکن و بازبینی می‌شود؟ آیا پوتین با توجه به توافق هسته‌ای صورت گرفته با ایران، مقامات تهران را در جریان برخی اطلاعات این چمدان قرار می‌دهد؟ این‌ها‌ پرسش‌هایی است که فقط با ورود ولادیمیر پوتین به ایران می‌توان از به آن‌ها پاسخ داد.

 رئیس جمهور روسیه دوشنبه در راس هیأتی به منظور حضور در اجلاس "مجمع کشورهای صادرکننده گاز" و دیدار با مقامات کشورمان وارد تهران می‌شود.
منبع:مشرق
  • ع ش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی