چراغ

بیژن شهرامی

چراغ

بیژن شهرامی

آن که شب های مرا مهتاب داد
روز اول گفت بابا آب داد

بایگانی

حرف شاهد عادل

سه شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۳۵ ب.ظ

🔵 دنبال حرف شاهد عادل باش
 
🔘 توصیه ملا عباس تربتی (ره)


⭕️ در دهه عاشورای یکی از سال‌ها، واعظی بالای منبر به استاندار وقت خراسان حمله کرد. تا این‌که در جلسه‌ای خصوصی، ملا عباس تربتی (ره) مؤدبانه از آن واعظ پرسید: شما چرا در بالای منبر از اشخاص، با ذکر نامشان، به بدی یاد می‌کنید؟ او در پاسخ گفت: برای نهی از منکر. 

⭕️ ملا عباس گفت: در کجا این دستور داده شده که بالای منبر، کسی را به نام بد بگویید، آن‌هم نسبت به امری که صحت آن ثابت نشده است؟! اگر به فرض، آن‌شخص مرتکب گناهی هم شده باشد، همین‌که در بالای منبر آبرویش برود، در مقام لجاجت و ستیز بر می‌آید.  کسی که حاکم جایی می‌شود، اشخاص مختلف از او توقع‌هایی دارند؛ هرگاه به منافع آن‌ها زیانی برسد، یا توقع آنان برآورده نشود، ممکن است به او نسبت‌های ناروایی بدهند و از طریق امثال شما و از این راه (منبر)، از او انتقام بکشند. البته چه‌بسا آن حاکم و مسئول هم آدم خوبی نباشد و گناهانی داشته باشد؛ اما این افراد شاکی هم معلوم نیست که عادل و راست‌گو باشند.

⭕️ آن واعظ گفت: آخر همه می‌گویند

مرحوم حاج آخوند گفت: مگر آن‌چه همه می‌گویند، صحیح و حجت است؟ ممکن است یک نفر چیزی به دروغ بگوید و در دهان مردم اندازد و آن‌ها هم مطلب بی‌اساس را بازگو کنند. بنابراین، هرگاه خودتان چیزی را دیدید یا دو شاهد عادل نزد شما گواهی دادند، در آن‌صورت قبول کنید، آن‌گاه فاعل منکر را در خلوت نصیحت کنید و اگر نپذیرفت، بر اساس شرایط [دینی و اجتماعی] از آن منکر جلوگیری کنید.

  • ع ش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی