چراغ

بیژن شهرامی

چراغ

بیژن شهرامی

آن که شب های مرا مهتاب داد
روز اول گفت بابا آب داد

بایگانی

مراتب نماز

دوشنبه, ۲ دی ۱۳۹۸، ۰۸:۱۰ ب.ظ

 مراتب نماز
 آیةالله‌العظمی‌ مظاهری

نماز عوام
مرتبه اول نماز که معمولاً مربوط به انسان‌های عادی است، همان لقلقه زبان می‌باشد و اصطلاحاً به آن «نماز لسانی» گفته می‌شود. ‌کلمات آن درست ادا می‌شود و قیام، قعود، رکوع و سجود آن به درستی انجام می‌پذیرد. این نماز از انسان رفع تکلیف می‌کند و باعث می‌شود چنین انسانی «تارک‌الصلاة» به حساب نیاید؛ یعنی جزء کافران به شمار نرود و این نماز به اندازه وسعش هم می‌تواند نیروی کنترل‌کننده از گناهان باشد.
طبق تحقیقات و بررسی‌هایی که به عمل آمده است، تعداد افرادی که به خواندن نماز مقید بوده‌اند و جرم و جنایت مرتکب شده‌اند، نسبت به افراد «تارک‌‌الصلاة» که مرتکب اعمال خلاف شده‌اند، خیلی کمتر است. این نتیجه نشان می‌دهد که همین نماز زبانی و این‌که شخصی اهل نمار جماعت و مسجد باشد، و لو این‌که آن مسجد رفتن هم ظاهری و نماز فقط با لقلقه زبان باشد، بالأخره او را در جاهایی نجات می‌دهد و به نفع انسان عمل می‌کند. این مرتبه نماز، از نظر فقهی صحیح است و قضا هم ندارد.

🔹نماز خواص
مرتبه دوم نماز که از اهمیت بالاتری برخوردار است، نمازی است که همراه با خضوع و خشوع باشد. یعنی علاوه بر آن‌که نمازگزار رعایت آداب ظاهری را در نماز می‌کند و به ادای صحیح کلمات و حرکات نماز اهمیت می‌دهد، دل او نیز به یاد خدا خاشع باشد. در حالی‌که زبان نماز می‌خواند، دل او هم نماز بخواند. وقتی شخص با زبان خود می‌گوید: «إیاک نعبد و إیاک نستعین»، دل او نیز واقعاً همین آیه شریفه را بخواند؛ یعنی به آن باور داشته باشد، در برابر خداوند خاشع بوده و تنها به او امید ببندد و فقط از او استعانت بطلبد.

🔹 نماز اخص‌الخواص
مرتبه سوم از نماز، «نماز مبرور» است. نماز مبرور بدین معناست که نماز ما علاوه بر این‌که صحیح است، خداوند متعال آن‌را قبول کند، و علاوه بر این‌که قبول می‌شود، پروردگار عالم به اقامه‌کننده آن تبریک و آفرین بگوید.
 انسان می‌تواند در نماز به آن‌جا برسد که خدا را بیابد و خدا را ببیند. چنان‌که پیامبر اکرم‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نیز این‌گونه عبادت کردن را از ما خواسته‌اند: «اعبداللهَ کانّک تراه و إن لم تکن تراه فإنّه ‌یراک» خداوند را آن‌چنان پرستش کن که گویی او را می‌بینی و اگر تو او را نمی‌بینی، ‌پس مسلماً او تو را می‌بیند.

  • ع ش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی