چراغ

بیژن شهرامی

چراغ

بیژن شهرامی

آن که شب های مرا مهتاب داد
روز اول گفت بابا آب داد

بایگانی

۳۰۲ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

آب پاش

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۶:۲۰ ب.ظ

پیرمرد، صدای زنگ را که شنید به سمت آیفون رفت و گوشی را برداشت؛ « بله؟» صدای ناراحت مرد جوانی را شنید که: «آقا جلوی بچه تون رو بگیرید! یه تفنگ آب پاش دستش گرفته، از توی بالکن داره به مردم آب میپاشه!» نگاهی به بالکن انداخت و جواب داد: «شرمنده ام آقا! ببخشید! چشم! همین الان...» و در حالی که گوشی در دستش بود، با صدای بلند گفت: «بچه! تو داری اونجا چه غلطی میکنی؟! بیا تو ببینم!» گوشی را گذاشت. همانجا نشست، خنده اش را که حبس کرده بود، رها کرد و یک دل سیر خندید. بعد چهار دست و پا به سمت صندلی راحتی اش رفت، تفنگ  را برداشت و دوباره رفت توی بالکن...

  • ع ش

آرزوی مرد

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۵:۵۴ ب.ظ

آرزوی مرد


یک زوج در اوایل 60 سالگی، در یک رستوران دنج رمانتیک سی و پنجمین سالگرد ازدواجشان را جشن گرفته بودند.
یک زن جادوگر که از آنجا می گذشت وارد رستوران شد و سر میز آنها رفت و گفت: آه شما زوجی مثال زدنی هستید و درتمام این مدت به هم وفادارموندید ، برای همین هرکدام از شما می تواند آرزویی کند و من با کمک دانشی که دارم آن را بر آورده کنم!
خانم گفت:وای خدای من  ! من می خواهم به همراه همسر عزیزم، دور دنیا سفر کنم. جادوگر وردی خواند و ناگهان :دو  بلیط  خطوط مسافربری قطر ایرویز در دستان زن ظاهر شد.
حالا نوبت آقا بود تا آرزو کند، چند لحظه فکر کرد و گفت: خب، همسرم تو خیلی مهربانی اما چنین موقعیتی فقط یک بار در زندگی آدم پیش میآید ، بنابراین، خیلی متاسفم عزیزم ولی آرزوی من اینه که همسری 30 سال جوانتر از خودم داشته باشم.
 خانم و زن جادوگر واقعا جا خوردند ولی  چه میشد کرد؟
زن جادوگر وردی خواند و ناگهان مرد 92 ساله شد!!!

  • ع ش

ریحانه

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۵:۴۳ ب.ظ

آیت الله حائری شیرازی ره:

مرد باید سختی های کار همسرش در خانه را ببیند؛ باید خودش را جای او بگذارد؛ علی علیه السلام می فرماید: زن ریحانه است

زن که خدمتکار نیست، زن گل است مرد وقتی در خانه کار بکند، مثل جهاد است؛ کمک زنش ظرف بشوید، خیاطی کند، بچه داری کند، جارو کند؛‌تمام اینها، عمل به وظایف شرعی است.

  • ع ش

میز شادی

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۵:۴۱ ب.ظ

می‌گویند میز «شادی جهان» چهار پایه دارد: ۲ تای آن را  مولانا و ۲ تای دیگر را حافظ به ما نشان داده است.
۲ تایی که مولانا معرفی کرده «مرنج و مرنجان» است یعنی مانند باران باشید که پلیدیها را می‌شوید و دوباره به آسمان می‌رود، پاک می‌شود و به زمین باز می‌گردد.
و ۲ تایی که حضرت حافظ گفته: «بنوش و بنوشان» یعنی هر نعمتی که خدا به شما داده از مال، سلامتی گرفته تا معرفت و آگاهی را با دیگران تقسیم و دیگران را در آن سهیم کنید!
چون همه اینها امانتی است که به ما داده شده و باید آن را منتقل کنیم.

پس بیایید همه باهم «مرنجیم و مرنجانیم» و «بنوشیم و. بنوشانیم» و در این خاک؛ در این مزرعه پاک؛ به جز «مهر و به جز عشق»، دگر هیچ نکاریم.

  • ع ش

عصا

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۵:۱۶ ب.ظ

از انس، پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: مگر عاجزید که عصایی بدست گیرید که ته آن آهنی باشد، که چون خسته شوید بر آن تکیه کنید، و به کمک آن از آب بگذرید، و موذیها را از سر راه برانید، و گزندگان را بکشید، و با درنده به جنگ و دفاع پردازید، و در بیابان بی نشان قبله قرار دهید (شاید مراد آن است که شاخص قرار داده شود که وقت به آن شناخته گردد).

و از آن حضرت (علیه السلام)، پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: گرفتن عصا نشانه مؤمن و سنت انبیاء (علیه السلام) است.

ام سلمه گوید، پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: با عصا راه رفتن تواضع است، و برای هر قدمی که با عصا راه رود هزار حسنه است و هزار درجه مقامش بالا رود.

از امیر مؤمنان (علیه السلام): هر که به سفری بیرون رود و عصایی با او باشد از چوب بادام تلخ، این آیه را بخواند: و لما توجه تلقاء مدین. . . ما نقول وکیل (76)، خداوند او را از هر درنده موذی و دزد متجاوز، و از هر جانور زهرآگین تا وقت بازگشت به خانه اش نگهدارد.

و نیز فرمود (صلی الله علیه و آله و سلم): عصا برداشتن فقر را می برد و شیطان نزدیک نمی سازد.

و پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر که دوست دارد زمین زیر پایش نرم و پیاده روی برای او آسان باشد، عصایی از چوب بادام تلخ بردارد.

و فرمود: عصا بردارید که از سنت برادرانم، پیامبران می باشد و بنی اسرائیل از خرد و بزرگ با عصا راه می رفتند، که در راه رفتن سر نخورند.

  • ع ش

وقتی غلامی خریدم...

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۲۹ ب.ظ

گفت: وقتی غلامی خریدم.

 از وی پرسیدم: چه نامی؟ گفت: تا چه خوانی!
گفتم: چه خوری؟ گفت: تا چه خورانی!
گفتم: چه پوشی؟ گفت: تا چه پوشانی!
گفتم: چه کار کنی؟ گفت: تا چه کار فرمایی!
گفتم: چه خواهی ؟ گفت: بنده را با خواست چه کار؟

پس با خود گفتم: ای مسکین! تو در همهٔ عمر خدای تعالی را چنین بنده بوده ای؟ بندگی، باری از وی بیاموز. چندان بگریستم که هوش از من زایل شد.

تذکرةالاولیا

  • ع ش

گربه

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۲۴ ب.ظ

وقتی کمبوجیه دوم (فرزند ارشد کوروش) به مصر حمله کرد، می‌دونست که مصری‌ها گربه‌ها رو خیلی دوست دارند (پرستش گربه هم نقل شده).

این پادشاه زرنگ ایرانی، به سربازانش گفت که روی سپرهای خود مجسمه باستت (الهه گربه‌ها) رو نصب کنند. مصری‌های بخت‌برگشته تا میخواستن شمشیر بزنن، باستت رو میدیدن و بیخیال میشدن!

بله، اینجوری بود که کمبوجیه، مصر رو فتح کرد و فرعون مصر هم شد. مذاکره باید اینجوری باشه، باید باهو‌ش‌تر از رقیب باشی

  • ع ش

از حضرت علی(ع) پرسیدند...

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۵ ب.ظ

 

از حضرت علی (ع) پرسیدند:

 

واجب و واجبتر چیست؟ نزدیک و نزدیکتر کدامند؟ عجیب و عجیب‌تر چیست؟ سخت و سخت‌تر چیست؟ اگر شما بودید چه جوابی می‌دادید؟ حضرت علی چه جوابی داد؟

فرمود: ۱- واجب اطاعت از خدا و واجبتر از آن ترک گناه است ۲- نزدیک قیامت و نزدیکتر از آن مرگ است ۳- عجیب دنیا و عجیب‌تر از آن محبت دنیاست ۴- سخت قبر است و از آن سخت تر، دست خالی به قبر رفتن است

  • ع ش

گاوچاه

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱ ب.ظ

مستند کوتاه «گاوچاه»، به فستیوال جهانی فیلم‌های کوتاه مستقل لندن راه یافت.به گزارش ایلنا، مستند کوتاه «گاوچاه» به نویسندگی و کارگردانی کامران رسول‌زاده در اولین حضور بین‌المللی خود به فستیوال جهانی فیلم‌های کوتاه مستقل لندن(screen & story film festival) راه یافت. 

screen & story film festival (فستیوال نمایش و داستان) به شکل آنلاین در تاریخ ۲۵-۱۵ سپتامبر در شهر لندن برگزار می‌شود. مستند کوتاه «گاوچاه» به یکی از سنت‌های دیرینِ کشاورزانِ ایران می‌پردازد که در آن گاو، به شیوه‌ای شگفت انگیز به فهم زبانِ صاحب روستایی‌اش می‌رسد. سنتی که در هیچ جای جهان، جز در کشور ایران دیده نشده است.دیگر عوامل این مستند عبارتند از: تهیه کننده: مجید ضابطی، مدیر فیلمبرداری: مهدی مرودشتی، دستیار فیلمبردار: شاهین تاران، تدوین: مهدی مرودشتی، مدیر تولید: امین علمایی، دستیار تهیه کننده: ماه‌گل مطیعیان، طراح پوستر: امین علمایی، مترجم: آرزو کرمانی، پخش بین الملل: سولماز اعتماد.

  • ع ش

سخن نخست وزیر هند درباره امام حسین(ع)

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۵۶ ق.ظ

 نارندرا مودی، نخست وزیر هند در حساب توئیتری خود نوشت: ما به یاد ایثار، شجاعت و تعهد حضرت امام حسین علیه السلام به عدالت هستیم.

نخست وزیر هند افزود: ایشان اهمیت بسیاری برای صلح و برابری اجتماعی قائل بودند
  • ع ش