چراغ

بیژن شهرامی

چراغ

بیژن شهرامی

آن که شب های مرا مهتاب داد
روز اول گفت بابا آب داد

بایگانی

شعبان جعفری که بود؟

جمعه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۰۸ ب.ظ

شعبان علی جعفری معروف به شعبان بی مخ فرزند غلامعلی متولد ۱۳۰۰ در سنگلج تهران‌. به دلیل شرارت تحصیل را نیمه کاره رها کرد و به ورزش باستانی روی آورد در سال ۱۳۱۹ به سربازی رفت که به دو دلیل یکی کشته شدن یک عکاس و دیگری ناآرامیهای اشغال ایران در سال ۱۳۲۰ این دوره چهارسال طول کشید. جعفری در۲۱ اسفند ۱۳۲۶ به دلیل برهم زدن نمایش «مردم»(توپاز) به کارگردانی عبد الحسین نوشین (از فعالین حزب توده) به چهره‌ای مطرح نزد دستگاه حاکمه بدل شد و بر سرهمین جریان برای دورماندن از جنجالهای سیاسی وی را یک سال به لاهیجان فرستادند. شعبان در لاهیجان با گردن کلفتی از مردم سلب آسایش می‌کرد. او در آنجا با خانواده‌ای وصلت کرد و همسر خود را به تهران آورد او در این زمان مورد توجه M.I.6 قرار گرفت و برای راه انداختن دارودسته‌ای، از بودجه برادران رشیدیان کمک گرفت. او با کمک گروه اوباش خود در۱۴ آذر ۱۳۳۰ به دفاتر روزنامه‌های چپ گرا نظیر، چلنگر، به سوی آینده مردم و…و دفتر خانه صلح یورش برد. آنجاها را به آتش کشید و تخریب کرد به همین منظور مدتی به زندان افتاد‌. او در مقطعی از دوره زندان با خلیل طهماسبی ضارب سپهبد رزم آرا آشنا شد و طرفدار جمعیت فدائیان اسلام شد.

پس از آزادی در اردیبهشت ۱۳۳۰ مدتی جزء طرفداران ایت الله کاشانی بود و در۳۰ تیر ۱۳۳۱ به طرفداری و حمایت از مصدق وارد صحنه شد. اما در اسفند همان سال پس از شنیدن خبر خروج شاه از کشور به حمایت از شاه با اراذل و اوباش به منزل مصدق حمله کرد و در خانه او را با یک ماشین جیپ از جا کند و به همین سبب دستگیر و تا بعد ازظهر ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در زندان بود. کودتاگران (زاهدی و برادران رشیدی) از استعداد اوباشی‌گری وی در زندان سود جستند و او را به بازی درکودتا گرفتند. شعبان از درون زندان با کمک پروین آژدان قزیه به هدایت چماق داران خود در کودتا پرداخت و خود نیز از بعد ازظهر ۲۸ مرداد مستقیما وارد صحنه شد و نفس کش طلبید او با راه اندازی آشوب  و تظاهرات شاه دوستانه تا دو-سه روز بعد از کودتا جایگاه خود را در نزد شاه تثبیت کرد و از ان پس به یکی از خواص محمد رضا پهلوی بدل شد، و به پاس خدماتش در کودتا، شاه از طریق بانک ساختمانی قطعه زمینی را درشمال پارک شهر به او دست خوش داد تا جعفری در آن باشگاهی بنا کند. کار ساخت این باشگاه سه سال به طول انجامید و توسط محمد رضا پهلوی افتتاح گردید. شعبان بی مخ در۲۲ اسفند ۱۳۲۲ سید حسیین فاطمی را در حالی که نزد عوامل شهربانی اسیر و دست بسته بود با نالوطی‌گری تمام مضروب ساخت. جعفری صبح ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ جرئت حضور در صحنه قیام مردمی را نیافت و فقط نظاره‌گر سوختن باشگاهش درخشم انقلابی مردم بود. اما پس از قتل عام مردم توسط نظامیان و کماندوهای رژیم جعفری نیز با کمک یاران اوباش خود شهر را به قرق خود درآورد.

Shaban_Jafari

جعفری به عنوان یکی از مقربین دربار شاه، در طول حکومت پهلوی سفرهای زیادی به اسرائیل ، ژاپن ، ترکیه و اروپا کرد او قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به خارج ازکشور گریخت‌. مدتی در اسرائیل به سر برد، سپس به سپهبد بهرام آریانا پیوست تا با کمک تعدادی دیگر از وابستگان رژیم شاه، افرادی را به دور خود جمع کنند و ارتشی را شکل دهند!و به مقابله با جمهوری اسلامی برخیزند، که از ابتدا طرح آنها با شکست مواجه شد. شعبان به دلیل نداشتن سواد و معلومات کافی نتوانست در خارج از کشور بروز و ظهوری از خود نشان دهد و نزدیک به دو دهه در آوارگی به سر برد تا آنکه در لس آنجلس امریکا ساکن شد. او خاطرات خود را برای هما سرشار در۱۹۹۹ بازگفت. وی در  ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ در سنتا مونیکا، کالیفرنیا درگذشت. 

خاطرات عزت شاهی-تدوین محسن کاظمی ص ۱۹۵-

  • ع ش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی