چراغ

بیژن شهرامی

چراغ

بیژن شهرامی

آن که شب های مرا مهتاب داد
روز اول گفت بابا آب داد

بایگانی

۴۹ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

واکنش آیت‌الله جنتی به برخی لطیفه‌ها

واکنش آیت‌الله جنتی به برخی لطیفه‌ها

حجت‌الاسلام و المسلمین شجونی، واکنش آیت‌الله احمد جنتی به برخی لطیفه‌هایی که درباره او ساخته شده است را روایت کرد.

شجونی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: یک بار آقای جنتی مرا دید و گفت شجونی من مواضع تو را که می‌خوانم خوشم می‌آید. گفتم آقای جنتی من فرزند انقلابم و از انقلاب دفاع می‌کنم. از شما هم دفاع می‌کنم. گفت «از من؟ مگر درباره من چه می‌گویند که تو از من دفاع می‌کنی؟» گفتم می‌گویند «اولین خواستگار حضرت حوا تو بودی! منتها چون سنت بالا بود او را به تو ندادند و آدم رفت و با حوا ازدواج کرد».

آیت‌الله جنتی هم شروع کرد به خندیدن. گفت «دیگر چه می‌گویند؟» گفتم می‌گویند «حضرت آدم به خدا گفت خدایا این پیرمرد کیست که اینجا می‌پلکد؟ خدا گفت این جنتی است، قبل از من هم اینجا بود».

باز هم خندید و گفت «دیگر چه می‌گویند؟» گفتم می‌گویند «خدا رفت بهشت را بسازد دید تو در آنجا نشسته‌ای. گفت تو کی هستی و تو پاسخ دادی من جنتی هستم. لذا خدا بهشت را ساخت و اسم آن را جنت گذاشت». باز هم خندید.

  • ع ش

آیا پوتین با چمدان اتمی به تهران می آید؟

شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۱۸ ب.ظ

آیا پوتین با چمدان اتمی به ایران می‌آید؟ +عکس

در آستانه سفر رئیس جمهور روسیه به ایران، گمانه‌زنی‌ها درمورد چمدان اتمی وی قوت گرفته است.
 "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، دوشنبه هفته جاری به تهران سفر می‌کند و علاوه بر "دکتر حسن روحانی،" رئیس‌جمهور کشورمان با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد؛ اما در این میان  بسیاری از تحلیلگران منتظرند ببینند آیا پوتین در این سفر چمدان معروف اتمی خود را همراه خواهد داشت یا خیر.

چمدان اتمی چیست؟

چمدان اتمی وسیله‌ای است که در آن داده‌های رمزی و سری لازم جهت صدور فرمان حمله، با بکار گیری تسلیحات هسته‌ای کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه، بوسیله رئیس جمهور آنها نگهداری می‌شود. 

آیا پوتین با چمدان اتمی به ایران می‌آید؟+ تصاویر

در روسیه سه چمدان اتمی وجود دارد. چمدان‌ها "چگت" نام دارند. اولی در دست رئیس جمهور، دومی در دست رئیس ستاد مشترک سه قوا و سومی در اختیار وزیر دفاع است. این سری چمدان بخشی از سامانه ارتباطات و فرماندهی کل ارتش روسیه، کازبک، است. این نام از نام سیگار برگ مورد علاقه "استالین" گرفته شد. طبق قوانین کرملین، روس‌ها باید سه نفره و پشت سر هم فرمان حمله را صادر کنند.

چمدان اتمی، اولین بار در بحران موشکی کوبا در دهه ۱۹۶۰ میلادی به رسمیت شناخته شد. ایجاد چمدان اتمی به دلیل نگرانی "جان اف کندی،" رئیس جمهور وقت آمریکا، در رابطه با توانایی نسبتاً مطلق صدور فرمان حمله، بوسیله رئیس ستاد مشترک سه قوا طراحی شد تا اولاً: رئیس جمهور مملکت هر زمان و بدون تلف شدن وقت بتواند فرمان حمله یا دفاع با تسلیحات هسته‌ای را صادر کند؛ (بعلاوه یک نفر دوم که بیش از سه جانشین دارد) 

دوما: امرای ارشد ارتش نتوانند سرخود عمل کرده و عامل جنگ هسته‌ای شوند. در محافل آمریکایی این چمدان را "توپ فوتبال هسته‌ای" یا "کیف مدرسه اضطراری رئیس جمهور" می‌نامند.

محتویات چمدان هسته‌ای چیست؟

پایگاه اینترنتی"آی تی وی" درمورد محتویات این چمدان می‌نویسد: در این چمدان، وسایل ارتباط کاملاً امن با یک ماهواره مخصوص، نقشه‌های کشورهای مختلف، سناریوهای مختلف جنگی، آمار احتمالی تلفات در منطقه مورد هدف، رمزهای صدور مجوز حمله و برخی اسرار دیگر جای داده شده‌ است. محتویات چمدانهای سه کشور نامبرده تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

"آی تی وی" در ادامه می‌نویسد: پوتین در سال 2012 ( 1391) همزمان با انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور روسیه، چمدان اتمی را از کرملین دریافت کرد. چمدان اتمی پوتین نیز شامل کدهای رمزگذاری شده درباره تسلیحات هسته‌ای است. ظاهر چمدان شبیه به یک کیف لپ‌تاپ است و به رئیس جمهور علائمی هشدار دهنده‌ای درصورت وقوع حملات اتمی در گوشه و کنار جهان می‌دهد.

آیا پوتین با چمدان اتمی به ایران می‌آید؟+ تصاویر

مراسم تحویل چمدان اتمی به ولادیمیر پوتین

اما در سالهای اخیر، انتقال چمدان اتمی بی حاشیه نبوده است. دیلی میل با اشاره به حادثه‌ای دیپلماتیک، اهمیت چمدان کوچک رئیس جمهور را به خوبی شرح می‌دهد. ماجرا از آنجا آغاز شد که گروه محافظان ولادیمیر پوتین در اجلاس سران گروه بریکس، که فروردین 1392 برگزار شد، بر سر همین چمدان اتمی در "دوربان" با ماموران سازمان امنیت آفریقای جنوبی درگیر شدند. ماموران فرودگاه دوربان آفریقای جنوبی تلاش کردند چمدان اتمی رئیس جمهور روسیه را نیز مانند هر ساک و چمدان دیگری با دستگاه‌های اسکن مورد ارزیابی امنیتی قرار دهند. چمدان اتمی رئیس جمهور به اندازه‌ای حائز اهمیت و محرمانه است که محافظان پوتین ناگزیر با ماموران فرودگاه در آفریقای جنوبی شدند.

در این ماجرا ماموران امنیتی آفریقای جنوبی محافظان روسی را از پوتین جدا کردند و در ادامه محافظان را از ساختمان بیرون انداختند.

آیا پوتین با چمدان اتمی به ایران می‌آید؟+ تصاویر

آیا پوتین با چمدان اتمی به ایران می‌آید؟+ تصاویر

درگیری محافظان پوتین با نیروهای امنیتی فرودگاه دوربان

"دمیتری پسکوف،" دبیر مطبوعاتی وقت ولادیمیر پوتین و سخنگوی فعلی کرملین در این باره گفت مسئولیت حادثه برعهده طرف میزبان است. وی افزود اجلاس دوربان به خوبی سازمان داده نشده بود. 

با توجه به سوابق یاد شده از چمدان اتمی پوتین، باید دید رئیس جمهور روسیه در سفر به تهران این چمدان جنجالی را همراه خود خواهد آورد یا خیر. آیا درصورتیکه چمدان فوق محرمانه پوتین به فرودگاه تهران برسد، از این چمدان اسکن و بازبینی می‌شود؟ آیا پوتین با توجه به توافق هسته‌ای صورت گرفته با ایران، مقامات تهران را در جریان برخی اطلاعات این چمدان قرار می‌دهد؟ این‌ها‌ پرسش‌هایی است که فقط با ورود ولادیمیر پوتین به ایران می‌توان از به آن‌ها پاسخ داد.

 رئیس جمهور روسیه دوشنبه در راس هیأتی به منظور حضور در اجلاس "مجمع کشورهای صادرکننده گاز" و دیدار با مقامات کشورمان وارد تهران می‌شود.
منبع:مشرق
  • ع ش

پند استاد

جمعه, ۲۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۴۴ ب.ظ

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با انتقاد از افزایش آمار طلاق در جامعه گفت: این بیگانه کاری کرد که طلاق را در کشور رواج داد، زن و مرد بعد از طلاق افسرده و بیچاره می‌شوند، بروید دنبال فرزنددار شدن و پدر و مادر شدن، شما مگر نمی‌خواهید برای همیشه بمانید.

کسانی که در این مجله و آن روزنامه، آبروی این و آن را می برند، مشغول کاشتن درخت تیغ هستند
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با انتقاد از افزایش آمار طلاق در جامعه گفت: این بیگانه کاری کرد که طلاق را در کشور رواج داد، زن و مرد بعد از طلاق افسرده و بیچاره می‌شوند، بروید دنبال فرزنددار شدن و پدر و مادر شدن، شما مگر نمی‌خواهید برای همیشه بمانید.

به گزارش «انتخاب»، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی سه‌شنبه در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار می‌شود، در تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه شوری گفت: در سوره مبارکه شوری که در مکه نازل شد، ضمن تبیین آن عناصر محوری دین به بخشی از اصول معرفت‌شناسی و مانند آن نیز اشاره می‌کند، می‌فرماید انسانی که گرفتار تجربه حسی است، از جهان غیب غفلت دارد و هر چه می‌اندیشد ویژه تجربه حسی او است.

وی با اشاره به آیه «ٱسْتَجِیبُوا۟ لِرَبِّکُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِىَ یَوْمٌۭ لَّا مَرَدَّ لَهُۥ مِنَ ٱللَّهِ ۚ مَا لَکُم مِّن مَّلْجَإٍۢ یَوْمَئِذٍۢ وَمَا لَکُم مِّن نَّکِیرٍۢ ﴿٤٧﴾»،  افزود: بیش از پنجاه مورد در قرآن کریم از انسان حس‌گرا که گرفتار تجربه حسی است، به مذمت یاد می‌کند، آن انسان عقل‌گرا هم ظاهر و هم باطن و هم دنیا و هم آخرت را می‌بیند و هر کدام را از آن خداوند می‌داند، روزی فرامی‌رسد که حق بر شما آشکار می‌شود و دیگر این که همه اعمال و اخلاق انسان از درون انسان ظهور می‌کند.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: انسان گرفتار حس آن روز را نمی‌بیند و درک نمی‌کند و از این رو بدون پناهگاه وارد آن روز می‌شود، انسان راه بازگشتی به دنیا ندارد،‌ کل دنیا که بساطش برچیده شد، ظهور می‌کند، تا دنیا برچیده نشد،‌ آخرت ظهور نمی‌کند، این خطر حس‌گرایی و محدوده حیات را به تجربه حسی وابسته کردن است.

وی با اشاره به آیه شریفه «فَإِنْ أَعْرَضُوا۟ فَمَآ أَرْسَلْنَـٰکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا ۖ إِنْ عَلَیْکَ إِلَّا ٱلْبَلَـٰغُ ۗ وَإِنَّآ إِذَآ أَذَقْنَا ٱلْإِنسَـٰنَ مِنَّا رَحْمَةًۭ فَرِحَ بِهَا ۖ وَإِن تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌۢ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ فَإِنَّ ٱلْإِنسَـٰنَ کَفُورٌۭ ﴿٤٨﴾»، گفت: شما نگران پذیرفتن یا نپذیرفتن آنان نباش، تو که رسول حفیظ نیستی، بلکه رسول بلیغ هستی، حرف را تبیین کردی، اصلا ذات اقدس اله پیامبر اکرم(ص) را به عنوان مبین فرستاد، یعنی هر حرفی نسبت به آن دیگری جدا است، آن کسی که در هم حرف می‌زند بیان ندارد، در سوره مبارکه الرحمن قبل از این که از بیان سخن به میان آورد، از خلق انسان و از قرآن حرف زده است، معلم الهی اول قرآن را یاد داد و آنان که قرآن را یاد گرفتند انسان می‌شوند و آنان که دهان باز کردند بیان می‌شود.

رحمت خداوند ابتدایی و پاداشی است

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: تا حق مطلب ادا نشد و بسته نشد، هر بیگانه در این مرز راه پیدا نکرد و آشنا خارج نشد این بیان نیست،‌ فرمود تو که بیان و تبیین کردی، مرز رشد و غیر رشد مشخص و ضلالت مشخص شد،‌ تو ای پیامبر(ص) مبین هستی، حالا که این گونه شد هر کسی که می‌خواهد ایمان بیاورد و هر کسی که می‌خواهد کفر بورزد و در این آیه طبع انسان را ذکر می‌کند و می‌گوید این انسان که در محدوده تجربه حسی به سر می‌برد، خود را از حق محروم می‌کند، می‌فرماید هنگامی که ما به انسان نعمتی بدهیم به جای این که شکر کند، خوشحال می‌شود، لذا فرمود توده مردم این چنین هستند.

وی با اشاره به این که رحمت هم ابتدایی و هم پاداشی است، اظهار کرد: خداوند ابتدائا به انسان نعمت می‌دهد اما اگر کسی شکرگزار بود، سبب افزایش نعمت می‌شود و آن مزید نعمت، نعمت پاداشی است، فرمود ما اگر به انسان نعمت عطا کردیم خوشحال می‌شود و آن را مال خود می‌داند و به همین دلیل آن را در راه سیئه استفاده می‌کند و به همین دلیل به مصیبت گرفتار می‌شود، رحمت را در این آیه مقید نکرد، بلکه مصیبت را مقید کرد، توفیق شکرگزاری هم ابتدایی است، همان طوری که هدایت دو قسم است و اضلال یک قسم است، اضلال به خاطر کارهایی است که انسان انجام می‌دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انسان به مقتضای طبیعت گرفتار کفران است، خاطرنشان کرد: انسان باید از فطرت خود نیز استفاده کند تا از حد حیات حیوانی نیز بالاتر برود، چون فقط حیوانیت خود را به یاد دارد می‌فرماید آنان به خودشان مشغول شدند، در سوره مبارکه حشر فرمود آن‌ها که خودشان را فراموش می‌کنند، خدا نیز آنان را از یاد خودش بازمی‌دارد.

وی گفت: خداوند فطرت را به انسان نداد که هر بلایی سرش بیاورد، انسان اگر به دستور او عمل نکرد، ظلم و خیانت می‌شود، این خیانت و ظلم به نفس حیوانی نیست، انسان اگر گرفتار حس بشود، همین گونه است، خداوند درباره برخی می‌فرماید انسان‌ها گاه به خود ظلم و خیانت می‌کنند، اگر انسان فطرت خود را خاموش کرد خیانت کرده است، زیرا خداوند فطرت را به همه انسان‌ها داد، در درون ما گذاشته است.

ضرورت تشکیل خانواده و جلوگیری از طلاق

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیه «لِّلَّهِ مُلْکُ ٱلسَّمَـٰوَ‌ٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۚ یَخْلُقُ مَا یَشَآءُ ۚ یَهَبُ لِمَن یَشَآءُ إِنَـٰثًۭا وَیَهَبُ لِمَن یَشَآءُ ٱلذُّکُورَ ﴿٤٩﴾»، اظهار کرد: هم خداوند خالق و هم آفریدگار است،‌ خداوند هر چیزی را خلق کرده است، این مال آفریدگار بودن خداوند است، او رب‌العالمین است و تربیب دارد که لازمه آن تربیت است، او رب‌العالمین و مربب است که لازمه آن تربیت است، همه چیز را آفرید، چه در آفرینش و چه در پرورش او با مشیت حکیمانه کار می‌کند، نه تنها او با حکمت کار می‌کند، بلکه با هیچ وسیله‌ای نمی‌شود حکمتش را تغییر دهد.

وی با قرائت آیه «أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْرَانًۭا وَإِنَـٰثًۭا ۖ وَیَجْعَلُ مَن یَشَآءُ عَقِیمًا ۚ إِنَّهُۥ عَلِیمٌۭ قَدِیرٌۭ ﴿٥٠﴾»، ابراز کرد: به انسان‌ها فرمود که ازدواج تشکیل دهید، فرمود من که شما را آفریدم می‌دانم ادامه حیات شما در خانواده است و می‌دانم هیچ چیزی بدتر از طلاق نیست، فرمود خانه‌ای که با طلاق خراب و ویران شد، با هیچ چیزی و به آسانی آباد نمی‌شود، این بیگانه کاری کرد که طلاق را در کشور رواج داد، زن و مرد بعد از طلاق افسرده و بیچاره می‌شوند، بروید دنبال فرزنددار شدن و پدر و مادر شدن، شما مگر نمی‌خواهید برای همیشه بمانید، باید فرزند صالح بیاورید تا برای همیشه بمانید.

صاحب تفسیر تسنیم ادامه داد: انسان یا مشغول تیغ‌کاری یا پرنیان و ابریشم‌بافی است، گاه انسان مشغول تیغ زدن به دیگران است، در این مجله و در آن روزنامه و آبروی این و آن را ببرد، انسان مشغول کاشتن درخت تیغ است که هیچ محصولی به غیر از تیغ ندارد،‌ انسان یا درخت تیغ در خانه‌اش کاشته و هر روز دارد آن را آبیاری می‌کند یا کارگاه ابریشم‌بافی دارد که هر روز دارد آن را می‌بافد، معصیت ما آب دادن به درخت تیغ است و دعا و اعمال صالح ما ابریشم‌بافی است.
  • ع ش

نذری خوردن شمر!

دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۳۸ ب.ظ

عکس از آقای علی کلانتری

  • ع ش

نماز صبح

يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۲۳ ب.ظ


  • ع ش

جرعه نه،جام نه،میخانه به غارت رفته...

يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۵۳ ب.ظ


  • ع ش

فرزندان احمد شاه قاجار

يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۴۸ ب.ظ

احمدشاه در سن ۱۷ سالگی (یک سال پیش از تاج‌گذاری) با «بدرالملوک والا» دختر ظهیرالسلطان والا (نوادهٔ عباس‌میرزا)، پیمان زناشویی بست. این ازدواج توسط مادر احمدشاه ترتیب داده شده بود. عروس در آن هنگام ۱۲ ساله بود و در تنها مدرسهٔ دخترانهٔ تهران درس می‌خواند. مراسم عقد با تشریفات مفصلی انجام شد و حاصل این ازدواج دختر بزرگ احمدشاه، ایراندخت بود.

گفته می‌شود بدرالملوک بسیار زیبا بود و احمدشاه به او علاقهٔ بسیار داشت. اغلب او را به تالار آیینه کاخ گلستان می‌برد و به انعکاس عکس او در آینه‌ها می‌نگریست و می‌گفت:

«در این‌جا من فقط یک بدری ندارم، بلکه هزاران بدری دارم».

احمدشاه ۴ بار دیگر نیز ازدواج کرد و به‌جز لیدا جهانبانی که از وی صاحب فرزندی نشد، صاحب ۳ دختر به نام‌های «مریم‌دخت» (از دل‌آرام) (۱۹۱۵-۲۰۰۵)، «ایراندخت» (۱۹۱۶-۱۹۸۴) از بدرالملوک، «همایون‌دخت» (از خانم‌خانما معزی) (۱۹۱۷-۲۰۱۱) و یک پسر به نام فریدون‌میرزا (از فاطمه) (۱۹۲۲-۱۹۷۵) شد.

  • ع ش

شگفتی های آفرینش(کرکس و کفتار)

يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۳۱ ب.ظ

عکس/ کرکس و کفتار رو در روی هم

  • ع ش

خاموشی برج ایفل

يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۵۰ ب.ظ

برج ایفل سیاه پوش شد

  • ع ش

شگفتی های آفرینش(تلاش هشت پا برای شکار خرچنگ)

يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۰۸ ب.ظ


  • ع ش