چراغ

بیژن شهرامی

چراغ

بیژن شهرامی

آن که شب های مرا مهتاب داد
روز اول گفت بابا آب داد

بایگانی

۱۶۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

لطیفه ای از کشکول شیخ بهایی

سه شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۴۶ ب.ظ

مردی زمینش را به مبلغی فروخت و در برابر آن اسبی خرید . حکیمی به او رسید و گفت: "دانستی که چه معامله‌ایی کردی؟ چیزی را که به آن سرگین می‌دادی و در برابرش جو می‌گرفتی، با چیزی عوض کردی که باید به آن جو بدهی و در برابرش سرگین بگیری! "

  • ع ش

سه خاطره از ...

سه شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۱۲ ب.ظ

پارسینه/رضا بابایی: سه سال پیش، با دو رفیق شفیق، به گلیرد، زادگاه آیت الله طالقانی رفتیم. یکی از ما سه نفر، کتابی دربارۀ آیت الله طالقانی نوشته بود و برای تحقیق بیشتر دربارۀ ایشان، قصد داشت با مردم روستا و اهالی طالقان گفت‌وگو کند.

 محبوبیت آیت الله طالقانی در این منطقه، شگفت‌انگیز است. بیشتر مردم هم از آرای سیاسی آیت الله طالقانی خبر نداشتند. بیشتر مجذوب رفتار و اخلاق آن بزرگ‌مرد بودند. از میان گفت‌وگوها و دیده‌ها و شنیده‌های مردم طالقان، چند خاطره برای من بسیار جالب بود؛ از جمله:

1. از چندین نفر شنیدیم که وقتی آیت الله طالقانی به ما می‌رسید، فقط دربارۀ کار و بار ما گفت‌وگو می‌شد. مثلا با چوپان دربارۀ گاو و گوسفند و دامداری حرف می‌زد و با کشاورز دربارۀ کشاورزی و با معلم دربارۀ درس و کتاب و دانش‌آموزان. کسی به یاد نداشت که آیت الله طالقانی، مردم را برای شنیدن سخنانش گرد خود جمع کرده باشد و چیزهایی بگوید که ربطی به زندگی روزمرۀ مردم نداشته باشد.

2. یکی از اهالی روستا می‌گفت: از پدرم شنیدم که روزی یکی از روحانیان مشهور منطقه به آیت الله طالقانی گفته بود که شما چرا مردم را برای خواندن نماز در مسجد تشویق نمی‌کنید. آیت الله طالقانی به آن روحانی مشهور گفته بود: من صبح‌ها در این هوای سرد زمستان، فانوس‌به‌دست تا سرِ چشمه می‌روم و وضو می‌گیرم. بعد هم آهسته و قدم‌زنان به سوی مسجد می‌روم که نمازم را بخوانم. اگر این کار من، کسی را به نماز و مسجد دعوت نکند، از سخنرانی و تبلیغ و داد و فریاد هم کاری برنمی‌آید.

(زمستان‌های طالقان، بسیار سرد و طولانی است. ما در نیمۀ بهار به طالقان رفتیم و در همان ایام، آب چشمه‌ای که آیت الله طالقانی از آن وضو می‌گرفت، فوق العاده سرد بود)


3. پیران روستا می‌گفتند: روزی آیت الله طالقانی را دیدیم که با عده‌ای از مردم به سمت کوه مقابل روستا می‌روند. بالای کوه، مزار یکی از اجداد ایشان بود. آیت الله طالقانی وقتی به مزار رسید، با کلنگی که با خود آورده بود، شروع کرد به خراب کردن دیوارک‌هایی که مردم با خشت، دور قبر ایشان ساخته بودند. ظهر هم در مسجد محل سخنرانی کرد و گفت: دیدم کار مردم شده است نذر و نیاز به مزار سیدآقا. او هم انسانی بود مانند شما. گیرم علم و تقوای بیشتری داشت. ولی اینها باعث نمی‌شود که شما برای هر مشکلی بروید آنجا و نخ و پارچه گره بزنید.

  • ع ش

بزرگترین مسجد خشتی جهان در کشور مالی

سه شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۱:۵۱ ب.ظ

بزرگترین مسجد خشتی دنیا,مسجد جنه,مسجد جامع در شهر جنهبزرگترین مسجد خشتی دنیا,مسجد جنه,مسجد جامع در شهر جنه

  • ع ش

اولین تمبر ایران

سه شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۵۰ ب.ظ

نخستین تمبر ایران در دوره قاجار منتشر شد

این تمبر در سال 1247 به دستور ناصرالدین شاه قاجار و در کشور فرانسه انتشار یافت.

نخستین تمبر ایران که به تمبر باقری معروف بود، با نقش شیر و خورشید(نشان دولت وقت ایران) درون دایره و در چهار گوشه آن قیمت فارسی، ترسیم شده بود.

شخصی به نام ریستر طرح اولین تمبر ایران را تهیه کرد. این طرح که به شیر خوابیده معروف است، مورد پسند دولت ایران قرار نگرفت.

ریستر غیر از این سری، 3 طرح دیگر نیز با نقش شیر و خورشید برای مصرف امور ایرانی تهیه کرد که این تمبرها نیز مورد توجه قرار نگرفت و عینا به پاریس مسترد شد.

بنا بر این، نخستین تمبر ایران را نمی‌توان یک تمبر رسمی به حساب آورد. زیرا با اینکه حایز کلیه مشخصات تمبر بود هیچگاه رسما در پست ایران مورد استفاده قرار نگرفت.

نخستین تمبر ایران

3 سال پس از این ماجرا نیز، هنوز کسی که بتواند در زمینه تمبر کار مثبتی انجام دهد، پیدا نشد، موضوع تمبر از حرارت نیفتاده بود تا سر انجام شخصی به نام بار، موفق شد کلیشه اولین تمبر رسمی ایران را که باب طبع شاه قاجار باشد در پاریس تهیه کند.

نمونه این تمبرها در یک نقش واحد و در دو نمونه بی‌دندانه و با دندانه رسما برای تمبرهای یک شاهی، دو شاهی، چهار شاهی و هشت شاهی انتخاب شد و کلیه تمبرهای شیر و خورشیدی اول ایران از روی این کلیشه‌ها به چاپ رسید. تمبرهای مزبور در پنج کلیشه به رنگ‌های آبی، قرمز، سبز و بنفش تهیه شده بود. در این تمبرها شیر و خورشید به عنوان نشان رسمی دولت ایران، درون دایره‌ای قرار دارد.

نخستین تمبر ایران

دور شیر از زنجیرهای با 86 دانه مروارید مانند، احاطه شده و بهای هر تمبر با عدد فارسی در گوشه‌های تصویر دیده می‌شود.

نمونه‌های بار در پنج کلیشه (لوح مسی) تهیه شده و اولین طرح‌هایی بود که برای تمامی تمبرهای شیر و خورشید (که به عنوان قدیمی‌ترین تمبرهای ایران در سال های 1247 تا 1255 شمسی انتشار یافته) ساخته شد.

  • ع ش

یا علی علیه السلام

دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳ ب.ظ

ماهی تو، که بربام شکوه آمده است 

آیینه  ز دستت  به ستوه  آمده است

خورشید اگر  گرم تماشای تو نیست

دلگیر نشو  ز پشت کـوه  آمده است

خلیل جوادی

  • ع ش

بچه ها و درخت

دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۲۳ ب.ظ


  • ع ش

درنگ

دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۲۲ ب.ظ


  • ع ش

چند عکس جدید از سیاره پلوتو

يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۳۱ ب.ظ


 

New Horizons

عکس‌های تازه منتشرشده از پلوتو نشان از تنوع جغرافیایی خیره‌کننده این سیاره کوتوله دارد. در آخرین عکس‌های مخابره شده اطلاعات و تصاویر جدیدی از پلوتو به دست آمده است.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، اخیرا ناسا تعدادی عکس خارق‌العاده از پلوتو منتشر کرده که توسط فضاپیمای نیوهورایزنز گرفته شده است. عکس‌های مخابره شده ویژگی‌های زمین‌شناسی متنوع و شگفت‌آوری از این ستاره کوچک را به نمایش گذاشت که باعث بهت و حیرت دانشمندان شده است.

این تصاویر در روند بارگذاری اطلاعات و تصاویر یک ساله فضاپیمای نیوهورایزنز دریافت شده است. این فضاپیما در حال جمع‌آوری اطلاعات از یکی از مرموزترین سیاره موجود در منظومه شمسی ماست. این کاوشگر در یکی از گردش‌های پرسرعت در ارتفاع کم موفق به شکار این تصاویر نفس‌گیر از پلوتو شده است.

در هفتم سپتامبر، فضاپیمای نیوهورایزنز که در حال حاضر بیش از 5میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد، شروع به انتقال و بارگذاری اطلاعات و تصاویر فشرده‌ای کرد که جمع‌آوری آنها تقریبا یک سال به طول انجامیده است.

با در نظر گرفتن این نکات که رسیدن یک سیگنال از جانب فضاپیما به زمین حدود 4/5 ساعت طول می‌کشد و داده‌ها با سرعت یک تا 4 کیلوبیت بر ثانیه منتقل می‌شود، ناسا و تماشاگران در سراسر جهان چاره دیگری جز صبر کردن تا زمانی که نیوهورایزنز اطلاعات ارزشمندش را به طور کامل انتقال دهد، نداشتند.

عکس‌های تازه منتشر شده جنبه‌های شگفت‌انگیز و متنوعی از طبیعت پلوتو را به نمایش می‌گذارد. به گفته اعضای تیم نیوهورایزنز، دگرسانی زمین‌شناختی پلوتو مانند سیاره مریخ است. با این وجود کشفیات صورت گرفته توسط این فضاپیما تنها به سطح پلوتو محدود نمی‌شود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از نیوهورایزنز، مه اتمسفری پلوتو دارای ساختاری متشکل از لایه‌های بیشتر و غلیظ‌تر از حد انتظار دانشمندان است. در واقع این گاز دلیل اصلی روشن کردن بخش تاریک پلوتو است.

تیم علمی این فضاپیما معتقدند که در واقع این پدیده شفقی باعث به وجود آمدن فرصت‌های ناب برای عکسبرداری از پلوتو توسط نیوهورایزنز شده است.

همچنین این فضاپیما موفق به ثبت نماهای بهتری از قمرهای پلوتو شده است. این تصاویر نشان می‌دهند هر یک از سه قمر پلوتو به نام‌های شارون، نیکس و هیدرا دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. براساس اطلاعات دریافت شده، شارون بزرگ‌ترین قمر پلوتو گذشته زمین‌شناختی سختی را داشته است.

در این عکس‌ها جزئیات جدید و ویژگی‌های گوناگونی از پلوتو مشاهده می‌شود از جمله تپه‌های شنی و جریان‌های نیتروژنی که گویی از مناطق کوهستانی نشئت می‌گیرند. ممکن است این جریان‌های نیتروژنی ناشی از ذوب شدن ذخایر عظیمی از نیتروژن منجمد باشند.

علاوه بر این، در این تصاویر نیز مانند تصاویر دریافتی از مریخ، شواهدی مبنی بر وجود شبکه‌هایی از دره‌های پوشیده شده از ماده روان ناشناخته‌ای دیده شده است.

الن سترن، سربازرس نیوهورایزنز از موسسه تحقیقات جنوب غرب بولدر واقع در کلرودا، در این‌باره می‌گوید: «پلوتو در حال نشان دادن زوایای مختلفی از لندفرم‌ها (زمین چهره یا زمین بود، نوع و شکل زمین به ویژه در اثر فرسایش، ته‌نشست و زلزله) و پیچیدگی‌ فرآیندهایی است که با هر آنچه تاکنون در منظومه شمسی دیده‌ایم مغایرت دارد».

وی در ادامه اضافه می‌کند: «اگر پیش از این هنرمندی پلوتو را این‌گونه نقاشی می‌کرد، به شخصه آن اثر را زیاده‌روی و اغراق‌آمیز می‌دانستم اما در کمال ناباوری این تصویر چیزی است که واقعا در پلوتو وجود دارد».

نیوهورایزنز در 14 ماه ژوئیه به فضا پرتاب شد و در حال حاضر در فاصله 69 میلیون کیلومتری مدار پلوتو قرار دارد. ماموریت این فضاپیما همچنان ادامه دارد.

پلوتو بزرگترین سیاره کوتوله منظومه خورشیدی است که در هنگام کشف در سال 1930 تا سال 2006 نهمین سیاره سامانه خورشیدی محسوب می‌شد. اما اکنون بنابر تعریف جدید انجمن بین‌المللی اخترشناسی یک سیاره کوتوله و همچنین به عنوان نمونه نخست از رده جدید اجرام فرانپتونی به شمار می‌رود.

  • ع ش

خدا به اونهایی که ندارن بده

يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۵۲ ق.ظ


  • ع ش

لارستان زیبا

يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۵۴ ق.ظ


  • ع ش