چراغ

بیژن شهرامی

چراغ

بیژن شهرامی

آن که شب های مرا مهتاب داد
روز اول گفت بابا آب داد

بایگانی

مطالبه استان بحرین

جمعه, ۱۸ دی ۱۳۹۴، ۰۷:۰۲ ب.ظ
بحرین همیشه یکی از استان های ایران بوده است و تنها با خیانت و وادادگی محمدرضاشاه پهلوی و دولتمردان خائنی همچون هویدا در مرداد 1350 از ایران جدا شده است.
"بحرین استان چهاردهم و جزء لاینفک ایران است"
به گزارش جهان؛ سایت سوک نوشت:
روز گذشته رژیم بحرین اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده است. رژیم بحرین این اقدام را به دستور عربستان سعودی انجام داده که نشان دهنده حاکمیت سعودی ها بر این جزیره است. از سوی دیگر اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان شیعه بحرین و ساکنان حقیقی آن، رژیم پادشاهی و دیکتاتوری حاکم بر این کشور را قبول نداشته و خواستار تغییر آن هستند که تاکنون کشته و اسیر و زخمی های زیادی در این راه داده اند. نگاهی به تاریخچه بحرین نشان می دهد که این رژیم در اصل مستحق داشتن رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران نبوده است که بخواهد امروز سفیر خود را از تهران فرا بخواند و قطع روابط بکند چرا که طبق اسناد متقن تاریخی، بحرین همیشه یکی از استان های ایران بوده است و تنها با خیانت و وادادگی محمدرضاشاه پهلوی و دولتمردان خائنی همچون هویدا در مرداد 1350 از ایران جدا شده است.
 
توجیه امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت حکومت پهلوی درباره جدایی بحرین عبرت آموز است. وی در پاسخ به منتقدان می گوید: «به هیچ کس مربوط نیست، دختر خودمان بود به هر کسی می‌خواستیم شوهرش دادیم!». اظهارات تاسف بار هویدا از آن جهت عبرت آموز است که دیدیم و شنیدیم که مردان بسیجی این مرز و بوم و فرزندان راستین امام خمینی هشت سال جانانه از وجب به وجب خاک سرزمین مان دفاع کردند و حاضر به شوهر دادن! خرمشهر و سوسنگرد و بستان و حتی یک وجب میهن نشدند، همان‌ها که امروز در سوریه و عراق و یمن و... از مرزهای فراملی و عقیدتی ایران مظلومانه دفاع می کنند. شاید یکی از نقدهای وارده به دستگاه دیپلماتیک کشور اجازه به رژیم بحرین برای برپایی سفارت در کشورمان بوده است.
 
 ***
 
مرحوم حجت الاسلام سیدمحمدحسن نبوی نماینده استان بوشهر در اولین مجلس خبرگان قانون اساسی و نیز نماینده بوشهر در دوره اول تا سوم مجلس شورای اسلامی بوده است. وی در تاریخ 18 شهریورماه سال 1358 در نطقی تاریخی و غرّا در مجلس خبرگان قانون اساسی بر حقانیت ایران در مالکیت جزیره بحرین تاکید می کند.
 
 
 
متن زیر بخش هایی از نطق بیادمانی مرحوم نبوی نماینده شجاع استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری (به نقل از کتاب مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی و یادگارنامه مرحوم نبوی به کوشش یاحسینی و مشایخی) است که به مناسبت دلقک بازی اخیر "استان بحرین" برای آل سعود بازخوانی می شود:
 
«یکی از اصولی که در این قانون اساسی بحث می شود، اصل 59 است که مطابق همان پیش نویسی قبلی است و راجع به مرزهای کشور می باشد. من درباره این مسئله می خواهم بگویم که بعضی از کشورها قسمت هایی از خاک کشور ما که تا دیروز می گفتیم جزء لاینفک کشور ماست و مال ماست و حتی مجسمه شاه سابق را که در بندر بوشهر گذاشته بودند رو به آن قسمت جزء لاینفک گذاشته بودند و سندی را هم لوله کرده بودند و پشت سرش گذاشته بودند که سند آن قسمت از کشور بود. بعد این را مصالحه کردند البته مال ما بود ولی دادند به جای دیگری. این را هم من می خواهم بگویم گرچه ممکن است حرف ما به جایی نرسد و کسی حق ما را ندهد ولی این مسئله را هم لااقل ناگفته نگذاشته باشیم که ما در مجلس خبرگان این را گفتیم که این قسمت، مال این ملت بوده و مال این کشور است و این ملت و این مردم هیچ رضایتی نسبت به این معامله نداشته اند. بحرین جزء لاینفک ایران بود. تا همین چند سال قبل ما در شعارهایمان، حتی در مجلس شورای ملی یک کرسی داشتیم برای بحرین و عنوان استان چهاردهم را به آن داده بودند. آن وقتی که کشور ما سیزده استان داشت استان چهاردهمش بحرین بود و بحرین را جزء لاینفک خود می دانستیم و نهایت کرسی‌ای بدون نماینده داشت و ما مدعی مالکیت این قسمت از کشور بودیم ولی بعد در دولت آریامهر روی چه حساب هایی مصالحه شد و این بحرین از مِلک طلق ما خارج شد. این را می خواهم اینجا گفته باشم که از این مسئله ملت ایران غفلت ندارد و این طور نیست که بگوییم معامله ای شده و ملت ایران به این مسئله راضی باشد.»
 
***
 
جا دارد که امروز مسئولان دولت یازدهم با بازخوانی نطق شجاعانه و روشنگرانه مرحوم نبوی، دیپلماسی انقلابی و عزتمندانه را جایگزین دیپلماسی منفعلانه و تحقیرآمیز کنند
  • ع ش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی