چراغ

بیژن شهرامی

چراغ

بیژن شهرامی

آن که شب های مرا مهتاب داد
روز اول گفت بابا آب داد

بایگانی

معرفی سرود به یاد ماندنی خلبانان

سه شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۱۰ ب.ظ

خلبانان
جمشید نجفی یکی از خواننده های فعال موسیقی موسوم به کوچه بازاری در دهه ۵۰ بود. اما این خواننده بر خلاف اکثر همکارانش که در پی پیروزی انقلاب اسلامی مهاجرت کردند و یا به اجرای آثاری نازل در یکی دو سال ابتدای انقلاب ادامه دادند و یا در نهایت سکوت پیشه کردند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اجرای آثار ارزشی و انقلابی روی آورد و سرانجام در سال ۱۳۶۰ با اجرای قطعه ای با عنوان "خلبانان" (پرواز کن) نام خود را در موسیقی دفاع مقدس جاودانه ساخت.
 گفتنی است، قطعه خلبانان همان طور که از نامش پیداست در وصف خلبانان تیزپرواز و شجاع، در سال های دفاع مقدس سروده و در اوایل جنگ تحمیلی تولید شده است. فیروز برنجان شاعر، ملودی ساز و تنظیم کننده این قطعه است که به زبان فارسی و زبان ترکی البته با گویش آذری اجرا شده است. قطعه به لحاظ ساختار به صورت سنتی و با استفاده از سازهای سنتی و محلی آذربایجانی اجرا شده و از گروه کر نیز در خلال قطعه استفاده شده است.

یکی از نکات مبهم این قطعه این است که در بخش ترجیع بند قطعه، ابتدا از واژه خلبانان استفاده می شود و بعد واژه ملوانان نیز ادا می شود که قاعدتا هیچ گونه ارتباطی با این اثر ندارد. چون این قطعه برای نیروی هوایی سروده شده و باید به همان خلبانان بسنده می شد. به نظر می رسد شاعر در این بخش دچار اشتباه بزرگی شده و هرگز هم طی سه دهه اخیر درباره این اشتباه تاریخی، توضیحی ارائه نکرده است. به هر روی، اگر از این اشتباه بگذریم، این قطعه دارای ریتم تندتر نسبت به سایر آثاری است که آن سال ها تولید می شد و وجه حماسی آن در پیوند با ملودی گیرا و روان، موید این است که با اثری موفق مواجه ایم و هنوز نیز به عنوان شاخص ترین قطعه ای که درباره نیروی هوایی اجرا شده می توان از آن نام برد.

یادآور می شود، در اواخر دهه ۷۰ یک بار دیگر جمشید نجفی این قطعه را بازخوانی کرد که در نسخه جدیدتر جابر اطاعتی این قطعه را به صورت پاپ تنظیم نمود. حتی قطعه دارای این پتانسیل است که با تنظیم تازه تر و البته قوی تر توسط نجفی مورد بازخوانی مجدد قرار گیرد و آن اشتباه هم اصلاح شود.

متن شعر خلبانان :
حمله ور شد ارتش خلق ایران
سوی دشمن از زمین و آسمان
نرود جز راه حـــــق و راه دین
چو گرفته درس مکتب از قرآن

خلبـانان ، ملوانان (!)
ای امید و فخر ایران
خلبانان ، قهرمانان
همره تان لطف یزدان

پرواز کن ، پرواز کن
فرشته حق یارت باد، الله نگهدارت باد

* خلبانلار

ووروشولار ارتشی میز هـــریاندا
گوی اوزونده، دریالاردا، داغلاردا
حق یولوندان دین یولوندان دونمزلر
نه قدر ، قــــدرت لری وار جانلاردا

خلبانلار، خلبانلار
یوردو موزا افتخار سیز
خلبانلار، اوچا اوچا
دشمنین قلبین ووراسیز

قانات آچ ، قانات آچ 
ارتشیمیز واراولسون – الله سیزه یار اولسون

ای افتخار ایران زیر لوای قرآن
در جنگ حق و باطل، پیروزیت مبارک
رزمنده ی مسلمان، پیوند نام ایمان
در جنگ حق و باطل، پیروزیت مبارک

  • ع ش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی