چراغ

بیژن شهرامی

چراغ

بیژن شهرامی

آن که شب های مرا مهتاب داد
روز اول گفت بابا آب داد

بایگانی

تو همانی که هستی؟

پنجشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۷، ۰۷:۴۳ ب.ظ

▫️ تو هم همان که هستی هستی؟▫️

✸ حدیث در جامع الاخبار است؛ خداوند تبارک و تعالی به حضرت موسی بن عمران علیه السلام وحی کرد که:
« یٰا موُسیٰ من کانَ ظاهِرُهُ اَزْیَنَ مِنْ باطِنِهِ فَهُوَ عَدُوّی حَقُّ وَ مَنْ کانَ ظاهِرُهُ وَ باطِنُهُ سِواهُ فَهُوَ مُؤمِنٌ حَقّاً وَ مَنْ کانَ باطِنُهُ اَزْیَنَ مِنْ ظاهِرِهِ فَهُوَ وَلیِّی حَقّاً » ؛

 ای موسی، آن کس که ظاهرش از باطنش بهتر باشد، او به راستی دشمن من است، و آن کسی که ظاهر و باطنش یکی باشد ، او به راستی مومن است و آن کسی که باطنش از ظاهرش بهتر باشد، او به راستی ولی من است.

✸ کسی که ظاهرش از باطنش بهتر باشد این شخص دشمن خداست. ظاهرا عرقچین و عمامه دارد و آدم خوبی است، اما باطنش خراب است.
ظاهرش چون قصر کافر پر حُلَل
باطنش قهر خدا عزوجل
مردم خیال می‌کنند که نماز شب خوان است در حالی که نماز صبحش قضاست. این شخص دشمن خداست. منافقین همین افراد هستند. منافقین کسانی بودند که ظاهرا ادعای اسلام می‌کردند، شهادتین هم می گفتند اما خداوند باطن آنها را رسوا کرد.

✸ حاج شیخ جعفر شوشتری رحمت الله، حدودا صد و ده بیست سال پیش از نجف به ایران آمدند، روزی ایشان جایی مهمان بودند و همراه با چند نفر از شمس العماره می گذاشتند، که ناگهان یک داشی آمد و جلوی حاج شیخ را گرفت. اطرافیان شیخ می خواستند جلوی او را بگیرند که شیخ مانع شد و گفت: « کاری نداشته باشید بگذارید جلو بیاید ببینم چه مےگوید؟»

✸ داشی جلو آمد و  چیزی به حاج شیخ گفت که حاج شیخ در اثر شنیدن آن جمله کنار دیوار ایستاد و گریه کرد. او به حاج شیخ گفت: «حاج آقا من همینم که هستم، به ما می‌گویند لات، چاقوکش، عرقخور، قمار باز، شما هم همانی که هستی هستی؟!
 یعنی شما هم حاج شیخ جعفری؟!

✸ حاج شیخ جعفر منقلب شد که نکند این داش راست می‌گوید و ما دروغ؟ البته حاج شیخ جعفر کسی بود که شیخ مرتضی انصاری می فرمودند: « برویم پای منبر حاج شیخ جعفر ما را موعظه کند» حال ما هم باید فک  کنیم که ما هم همین که هستیم هستیم یا نه؟

📔 منبع: ڪتاب بدیع الحکمة حکمت ۴۰ از مواعظ آیت الله مجتهدے تهرانۍ(ره)

  • ع ش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی