چراغ

بیژن شهرامی

چراغ

بیژن شهرامی

آن که شب های مرا مهتاب داد
روز اول گفت بابا آب داد

بایگانی

زرتشت افسانه یا واقعیت؟

سه شنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳ ق.ظ

 در مورد شخصیتها و چهرههای تاریخی کمتر کسی را میتوان یافت که مانند زرتشت چهره معمایی و مبهمی داشته باشد. شخصیت حقیقی او آنقدر مبهم است که برخی از پژوهشگران او را اختلافیترین چهره تاریخ میدانند چرا که هم در تاریخ تولد و هم در محل تولد او، اختلافاتهای فراوانی به چشم میخورد که اصلاً قابل جمع نیستند و هم در شخصیت واقعی او مباحث و داستانها و اقوال متفاوت و متضادی وجود دارد، به همین جهت گروهی از محققان و نویسندگان در تاریخی بودن شخصیت وی، شک و تردید دارند و شخصیت او را نیز مانند جمعی از بزرگان و قهرمانان ادوار باستانی، افسانهای دانستهاند، ولی غالب محققان و دانشمندان معتقدند که زرتشت وجود تاریخی داشته و مولود افسانه و یا زاییده فرهنگ ساسانی نیست.

در مورد تاریخ پیدایش زرتشت اختلاف آرا و روایات تاریخی به قدری شدید است که اصلاً نمیشود بین آنها جمع کرد. این اقوال از 600 سال قبل از میلاد مسیح تا 6000 سال پیش از میلاد، دور میزند. اما بر اساس نظریه مشهور، زرتشت در سال 660 قبل از میلاد به دنیا آمد و در 630 قبل از میلاد (در سن 30 سالگی) به پیامبری مبعوث شد. ایشان در سال 583 ق.م در سن 77 سالگی در آتشکدهای در بلخ (افغانستان)، توسط لشکر قومی مهاجم به شهادت رسید. (توفیقی، حسین، آشنایی با ادیان بزرگ، سمت، مؤسسه فرهنگی طه و مرکز جهانی علوم اسلامی، چاپ اول، 1379، ص63)

▪ امّا در مورد شخصیت حقوقی زرتشت از باب نمونه به این اقوال، اشاره می‎شود:

اغلب مورخان اسلامی مانند: طبری،( تاریخ طبری، چاپ قاهره، ج اول، ص 282 و 402 و 403) بلعمی، (تاریخ بلعمی، چاپ کیان پور نسخه دهخدا، ص206) ابناثیر (ابناثیر، الکامل فیالتاریخ، چاپ مصر/1/145 و 146) و میرخواند (روضةالصفاء شرح حال گشتاسب) زرتشت را پیامبر ندانسته، بلکه او را شاگرد ارمیای نبی یا عزیر نبی، دانستهاند.

برخی از مورخان اسلامی مانند: مسعودی، (مروجالذهب، چاپ مصر/1/229) دینوری، (الاخبارالطول، ص28) حمزه اصفهانی، (تسنی ملوکالارض والانبیاء، ص27) ابوریحان بیرونی (ترجمه الآثارالباقیه، ص25) و مؤلف تبصرهالعوام بر این اعتقادند که زرتشت پیغمبر ایرانیان باستان بوده است.

بعضی از نویسندگان فرهنگ فارسی، زرتشت را همان ابراهیم خلیل علیهم‌السلام دانستهاند! (اسدی، لغت فرس، چاپ تهران، ص 7)

به هر حال در قرآن مجید هیچجا سخنی از زرتشت و پیامبری او و یا کتاب اوستا که منسوب به اوست نیامده است. لکن تنها یک بار لفظ «مجوس» در قرآن آمده است و واژه المجوس در زبان عربی به زرتشتیان اطلاق میشود. آیه هفدهم سوره حج آنها را در کنار پیروان ادیان دیگر قرار داده و میفرماید: «ان الذین آمنوا و الذین هادوا والصابئین والنصاری و المجوس والذین اشرکوا انالله یفصل بینهم یومالقیامة: آنان که ایمان آوردند و آنان که یهودی شدند و صابئان و نصاری و مجوس و آنان که شرک ورزیدهاند، خداوند روز قیامت میان آنان حکم میکند.» (مائده/105)

در این آیه مردم به سه فرقه تقسیم شدهاند:

1. مؤمنان (مسلمانان)؛ 2. اهل کتاب؛ که عبارتند از: یهود، نصاری (مسیحیان)، صابئان و مجوس؛ 3. مشرکان.

این سه فرقه با ذکر اسم موصول «الذین» از هم جدا شدهاند؛ ولی چهار گروه اهل کتاب، با حروف وصل «و» به هم پیوستهاند. بنابراین «مجوس» از مشرکان مجزا شده و در ردیف یهود، نصاری و صائبان قرار گرفته است.

البته آیه دیگری (حر عاملی، محمدبن حسن، وسایلالشیعه، تهران، چاپ آلالبیت/11/96 و/ 15/126) هم در قرآن هست که هرچند بهصورت صریح در آن از مجوس نام برده نشده است، ولی طبق شأن نزولی که نقل گردیده، آیه درباره مجوس میباشد.

در حدیثی به این شأن نزول آیه اشاره میشود؛ از امام صادق علیه‌السلام از «مجوس» سؤال گردید که آیا پیامبری داشتهاند یا نه؟ امام علیه‌السلام فرمود: آیا به تو نرسیده نامهای که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به مردم مکه نوشتند و آنان را به اسلام دعوت کرده بود و اگر اسلام نپذیرفتند، آماده جنگ شوند و مردم مکه در پاسخ نوشتند از ما هم جزیه بگیر و ما را به حال خود بگذار تا همچنان بتها را بپرستیم. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در پاسخ آنها نوشت من غیر از اهل کتاب از کس دیگری جزیه نمیگیرم. در جواب دوباره نوشتند آیا تو گمان میکنی جزیه را فقط از اهل کتاب دریافت میداری، در صورتی که از مجوسیان «هجر» نیز جزیه گرفتهای؟

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پاسخ داد: مجوسیان پیغمبری داشتند که او را کشتند و کتابی نیز داشتند که آنرا سوزاندند. پیغمبر آنان کتاب خود را بر روی دوازده هزار پوست گاو نوشته بود. (حر عاملی، وسایلالشیعه، کتاب الجهاد، باب 49، حدیث 7؛ توحید صدوق، چاپ مکتبیةالصدوق، ص 306)

در روایت دیگر آمده: «اشعثبن قیس کندی، از امام علی علیه‌السلام سؤال کرد: چرا با «مجوس» مانند اهل کتاب معامله میکنید و از آنها جزیه میگیری و حال آنکه نه برای آنها کتابی نازل شده و نه پیغمبری برای آنها مبعوث شده است؟ امام علی علیه‌السلام فرمود: آنها کتابی داشتهاند، خداوند پیامبری در میان آنها مبعوث فرمود و...» (طباطبایی، المیزان (ترجمه)/14/505)

برخی از مفسران شیعه هم قائلاند که مجوسیان اهل کتاب هستند، مرحوم علامه طباطبایی قدس‌سره در المیزان تصریح دارند که مجوسیان دارای کتاب بودهاند. (همان/3/481 و 482) لکن در جای دیگر احتیاط میکنند و میفرمایند: روایات هر چند مجوس را اهل کتاب خوانده که لازمهاش آن است که این ملت نیز برای خود کتابی داشته باشد... لکن قرآن هیچ متعرض وضع مجوس نشده و کتابی برای آنها نام نبرده و کتاب اوستا که فعلاً در دست مجوسیان است، نامش در قرآن نیامده... و کلمه اهل کتاب هر جا در قرآن ذکر شده، مراد از آن یهود و نصاری است که خود قرآن برای آنان کتابی نام برده که خدای تعالی برای ایشان نازل کرده است. (طوسی، خلاف/9/199 کتاب الجزیه)

جمعی از بزرگان و فقها از روی مدارک معتبر «مجوس» را اهل کتاب دانستهاند. (همان)

شیخ طوسی در کتاب خلاف مینویسد: «المجوس کان لهم کتاب ثم رفع عنهم... دلیلنا اجماع الفرقه و أخبارهم.» (الهامی، داود، مقاله آیه از مجله تخصصی کلام اسلامی، شماره 32؛ ص 60 ـ 63)

بنا بر آنچه گذشت، جای شک و تردید باقی نمیماند که مجوس از نظر فقها و صاحبنظران یا بهطور مسلم اهل کتاباند یا لااقل محتملاً اهل کتاب بودهاند. اما اینکه آیا پیامبر مجوس همان زرتشت است یا خیر؟ در این مسئله اختلاف است آنچه معروف و مشهور است آن است که اکثر محققین و مورخین بر این عقیدهاند که زرتشت همان پیامبر مجوس است و هر جا سخن از قوم مجوس گفتهاند، زرتشت را قرین آن کردهاند و ادعا نمودهاند که بنیانگذار این دین و پیغمبر این آئین، زرتشت بوده است، لکن برخی دیگر از محققین به این نظریه به دیده شک نگریسته و حتی منکر این شدهاند که پیامبر مجوسیان «زرتشت» بوده است.

منبع: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه

  • ع ش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی