جاماندگان کربلا(1)
چهارشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۲۴ ق.ظ
عبدالله بن عباس
به قولی او همان «ابنعباس» از روایتگران معروف تاریخ عاشوراست.
از جمله کسانی بود که پس از تصمیم امام حسین علیهالسلام برای رفتن به کوفه، تلاش میکرد آن حضرت را از این سفر بازدارد و بیوفایی کوفیان را یادآوری میکرد و چون کلماتش در ارادهی امام تأثیر نگذاشت، به شدت متأثر شد. از کسانی بود که پیشاپیش از شهادت سیدالشهداء خبر داشت و روز عاشورا در مدینه بود و با دیدن خواب و تبدیل مشکی که داشت به خون، از کشته شدن حسین علیهالسلام باخبر شد. ابنعباس، پسر عموی امیرالمؤمنین و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود و از چهرههای بارز مفسران اسلام محسوب میشد که تفسیر را از حضرت علی علیهالسلام، آموخته بود. مجالس ابنعباس، آمیخته به بحثهای قرآنی بود. او از بزرگان اسلام بود، اما نسبت به مواضع سیاسی او دربارهی عثمان و امویان و مسایل حکومت و خلافت، نظرهای متناقضی ابراز شده است. به لحاظ علمی، به او «حبر امت» میگفتند. او در اواخر عمر نابینا شده بود. در سال 68 هجری، در فتنه پسر زبیر، در طائف درگذشت، در حالی که هفتاد سال عمر داشت و محمد حنفیه بر او نماز گزارد.
از جمله کسانی بود که پس از تصمیم امام حسین علیهالسلام برای رفتن به کوفه، تلاش میکرد آن حضرت را از این سفر بازدارد و بیوفایی کوفیان را یادآوری میکرد و چون کلماتش در ارادهی امام تأثیر نگذاشت، به شدت متأثر شد. از کسانی بود که پیشاپیش از شهادت سیدالشهداء خبر داشت و روز عاشورا در مدینه بود و با دیدن خواب و تبدیل مشکی که داشت به خون، از کشته شدن حسین علیهالسلام باخبر شد. ابنعباس، پسر عموی امیرالمؤمنین و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود و از چهرههای بارز مفسران اسلام محسوب میشد که تفسیر را از حضرت علی علیهالسلام، آموخته بود. مجالس ابنعباس، آمیخته به بحثهای قرآنی بود. او از بزرگان اسلام بود، اما نسبت به مواضع سیاسی او دربارهی عثمان و امویان و مسایل حکومت و خلافت، نظرهای متناقضی ابراز شده است. به لحاظ علمی، به او «حبر امت» میگفتند. او در اواخر عمر نابینا شده بود. در سال 68 هجری، در فتنه پسر زبیر، در طائف درگذشت، در حالی که هفتاد سال عمر داشت و محمد حنفیه بر او نماز گزارد.
- ۹۴/۰۸/۱۳